FAQ's per stap van de kerntalenten

analyse

Vanessa Teune

Mei 2024

Stap 1: Contact


Of je nu al wél of niet zeker weet dat jouw kerntalenten wil ontdekken; we hebben eerst telefonisch contact.

Naast dat we op die manier alvast hebben kennisgemaakt, is het fijn om te bespreken wat jouw insteek is om de analyse (eventueel) te willen doen. Ook nemen we alle vragen door die je op voorhand hebt.

 

De volgende vragen komen vaak aan bod:

‘Ik weet niet direct meer heel veel over wat ik allemaal deed tijdens de kindertijd... Kan het dan wel?’

Jazeker, dat is geen probleem. De vragenlijst vooraf zorgt er al voor dat je geheugen wat wordt opgefrist en tijdens onze afspraak komt alles zó uitvoerig aan bod dat het veel ‘Oh ja, wat ik ook graag deed was…’-momenten oplevert. Omdat ik uitgebreid de tijd met je neem komen de belangrijke, eigen herinneringen zeker naar boven. Mochten we er toch tegenaanlopen dat het echt niet gaat, dan staken we de analyse. Ik neem dat risico, gesterkt door de decennialange ervaringen van deze methode; het komt altijd boven 😊

 

‘Hoeveel tijd gaat het allemaal kosten?’

De vragenlijst vooraf kost je max. 30 minuten. De twee afspraken duren ieder ongeveer 2,5 uur.

 

‘Mijn werkgever wil (een deel van) de analyse betalen, is dat mogelijk?’

Dat is mogelijk en kan ik verwerken in de facturering. 

 

‘Mijn kindertijd was niet bepaald leuk, hoe ga je daarmee om?’

Met deze methode zoomen we in op wat jij écht leuk vond om te doen. Daarmee komen we niet in aanraking met minder fijne ervaringen.

 

‘Wanneer kunnen we beginnen?’

Meestal kunnen we binnen 2 à 3 weken van start gaan.

 

‘Ik ben herstellende van een burn-out. Kan de analyse nu wel?’

Afhankelijk van een aantal factoren, waarvoor ik je een aantal aanvullende vragen stel tijdens ons 1e telefoongesprek. Zodoende kunnen we bepalen of de gesprekken op dit moment niet te intens en vermoeiend zijn.

 

‘Hoe lang duurt het voordat ik met mijn kerntalenten aan de slag kan?’

Na de start weet je in één of twee weken hoe jouw kerntalentenconstellatie eruitziet en welke kerntalenten wat meer (of minder) aandacht verdienen op dit moment. Het uitgebreide verslag volgt meestal een week later.

 

‘Moet ik iets meenemen?’

Nee, je hebt niets nodig.

  

Stap 2: de Vragenlijst

 

Nadat wij contact hebben gehad (en je besloten hebt dat je jouw kerntalenten wil laten analyseren) ontvang je, ongeveer één week voor onze afspraak, de Coretalents vragenlijst.

Deze vragenlijst bevat meer dan 100 vragen over activiteiten uit jouw kindertijd. Je ontvangt deze per mail en vul je online in.

 

De wetenschappelijke validatie van de Coretalents-vragenlijst werd in mei 2015 verkregen met een betrouwbaarheidsscore Cronbach’s Alpha van .84 (3x test-hertest met >1700 respondenten over >1 jaar) aan de Vrije Universiteit Brussel o.l.v. Prof. Dr. Elke Van Hoof.

 

De volgende vragen over de Coretalents vragenlijst worden vaak gesteld:

 

Hoe lang duurt het invullen van deze vragenlijst?

Maximaal 30 minuten.

 

Kan ik de vragenlijst tussentijds afsluiten?

Ja, dat is geen probleem en jouw antwoorden blijven bewaard. Eenmaal verzonden is wel definitief.

 

Kan ik familieleden of vroegere vrienden om hulp vragen bij het invullen? 

Nee, dat is echt niet de bedoeling. Herinneringen van anderen over jouw speelgedrag kunnen we niet meenemen in de analyse. Zij hebben zo hun eigen redenen om het zich te herinneren, maar dat zegt niets over wat jíj er specifiek nog over weet en dat is voor de analyse belangrijk.

Het gaat om jouw herinnering.

 

Wat als ik na het verzenden mij een activiteit herinner die ik toch wél heb gedaan?

Geen probleem, dat nemen we uitvoerig door tijdens ons persoonlijke gesprek. Er is volop ruimte om te nuanceren.

 

Ik weet nog dat ik iets deed, maar ik vond het heel stom en/of was er heel slecht in. Moet ik dat dan wel invullen?

Ja, het gaat er bij het invullen puur om of je het hebt gedaan in jouw kindertijd. We bespreken alle nuances tijdens ons persoonlijke gesprek.

 

Wat ís het doel van deze vragenlijst eigenlijk?

De vragenlijst invullen maakt dat je weer terugdenkt aan wat je allemaal deed in de kindertijd.

Zo worden jouw herinneringen alvast wat meer geactiveerd. De vragenlijst maakt de analyse niet, maar het geeft een eerste inzicht en is een leidraad voor ons uitgebreide interview.

  

Stap 3: Interview kindertijd

Na ons eerste contact en het invullen van de online vragenlijst, is het dan eindelijk zover; ons eerste gesprek! In dit gesprek nemen we door wat je precies hebt gedaan in jouw kindertijd en wat daar voor jou leuk aan was. Ik neem alle activiteiten helemaal door, deze toets ik aan verschillende elementen en ik vraag jou ook om een aantal keuzes te maken.

Wat mij vaak opvalt tijdens het gesprek, is dat de ander probeert te achterhalen waarom ik inzoom op bepaalde activiteiten. ‘Wil je dit weten voor het bepalen van mijn competitiviteit?’ of ‘Dit heeft zeker met creativiteit te maken?’.
Ik snap die nieuwsgierigheid en het willen begrijpen heel goed! Maar één activiteit, hoe simpel ook, kan complexer zijn dan het lijkt. Dit onderzoek ik uitgebreid om zo zeker te weten dat we het over het juiste onderdeel van de activiteit hebben. Alleen al het containerbegrip ‘creativiteit’ wordt gevormd door een cluster van 4 kerntalenten, het is dus echt een kwestie van goed door- en navragen.

WAAROM je iets deed als kind, is niet van belang. Soms wil ik eens weten of iets jouw eigen initiatief was of dat je meer meedeed met iemand anders, maar het is vooral van belang WAT het voor jou leuk maakte. Wat deed je precies? Wat voor gevoel gaf dat? Vertel!

Voor we beginnen druk ik je op het hart dat je gewoon volop mag (nee, moet zelfs!) vertellen. Laat mij maar filteren, luisteren, doorvragen, onderzoeken en uitspitten.

Ieder aspect van de kerntalentenanalyse is ontzettend leuk, maar tijdens dit deel zie ik altijd wel iets bijzonders gebeuren. Het gaat namelijk over activiteiten die jij écht hebt gedaan en herinneringen aan hebt. Iedereen is eigenlijk altijd verrast door de vrolijkheid die dat oplevert. Dat doet iets met je! Daarvoor hoef je geen fantastische jeugd te hebben gehad overigens; het zijn soms juist de kleinere activiteiten, of het gevoel rondom de herinnering aan een gekoesterde bezigheid en de herbeleving van jouw eigen kinderlijk enthousiasme, die terugkomen.

“Een kind WORDT niet creatief door met lego te spelen, het speelt graag met lego omdat het al creatief IS” @Coretalents


Stap 4: Feedback kerntalenten

 

Nadat je tijdens stap 3 (het interview van de kindertijd) álles hebt gegeven 😉, is het nu tijd om te ontvangen hoe jouw kerntalentenconstellatie eruitziet.

 

We laten de kindertijd achter ons. De kerntalenten en hun onderlinge combinaties gaan over jou als volwassene. Je hoeft tijdens deze feedback géén aantekeningen te maken; je ontvangt alle informatie achteraf in het verslag.

 

Zoals gezegd bestaat een kerntalent uit:

Jouw aard (karakter/persoonlijkheid) +

Jouw potentieel ('zullen kunnen' mits oefening/opleiding) +

Jouw intrinsieke motivatie (het wíllen).

Ieder mens heeft 23 kerntalenten, in kleine, halve of sterke mate. 

 

De kerntalenten zijn onderverdeeld in clusters en bevatten onderlinge combinaties en koppelingen die jou richting en inzicht geven. Rondom werk, (studie)keuzes, privé. Waar liggen jouw echte energiegevers?

 

Ik leg vervolgens, aan de hand van kerntalenten-kaartjes jouw clusters van sterk naar klein neer. Ik geef je aan wat de essenties zijn van de clusters, welke waardes jouw kerntalenten daarbinnen hebben, wat de kerntalenten in jouw geval (van nature) aangeven en wat de combinatie binnen dat cluster aangeeft.

Wanneer alles dan voor je ligt maak ik ook nog enkele combinaties tussen jouw kerntalenten, buiten de clusters om.

 

Tijdens het geven van de feedback zal ik je ook vragen of en wat je aan de toelichting herkent? Niet om mijn gelijk te halen 😉 maar om inzicht te krijgen in wat je hiervan al (hebt) benut en wat wellicht nog nieuw is voor je. Ook vraag ik je dat omdat ieder kerntalent uit verschillende componenten bestaat en je wellicht minder feeling hebt met alle componenten. Daar zoomen we dan verder op in.

De feedback duurt ongeveer een uur. Hiermee is de kerntalentenontdekking compleet. Wanneer je gaat voor de volledige kerntalentenanalyse, dan vervolgen we na dit uur ons gesprek met een levensloop-interview.


Stap 5: Het levensloop interview

 

Och nee toch… Moet je dan alles met mij delen?! Jezelf helemaal blootgeven?! Gênante momenten herbeleven?!

Geen paniek, zo heftig is het levensloop interview niet. Het doel is niet dat ik tot in de krochten van jouw ziel ga graven net zolang tot ik jouw diepste geheimen ken. Geloof me, die mag je houden 😉

 

Het levensloop interview is een manier om inzichtelijk te maken op welke punten rondom studie- en werkkeuzes je bepaalde kerntalenten reeds wel of niet hebt benut in het verleden. Dat maakt extra inzichtelijk wat het effect is van het wel of niet kunnen uitleven van je kerntalenten. Op die manier beklijft de feedback van stap 4 nog iets meer.

 

Stap 6: Het kerntalentenanalyse verslag

 

Na de eerdere stappen en controle momenten, heb ik alle informatie vergaard en begint de volgende stap; het schrijven van het verslag. Voor mij de kers op de taart in het kortdurende proces. In het verslag komt alles samen. Het is als volgt opgebouwd:

 

  • Eerst wordt een overzicht gegeven van de 23 kerntalenten met jouw waardes, per cluster.
  • Daarna volgt een opsomming van jouw kerntalenten in aflopende waarde; van allersterkste tot aan het meest kleine kerntalent. Daarbij geef ik de essentie per kerntalent.
  • Er volgt een uitgebreid hoofdstuk met jouw persoonlijke kerntalentencombinaties, per cluster*.
  • Na dit deel volgt een samenvatting van ons levensloop-interview. In dit stuk koppel ik eveneens jouw kerntalenten, om terug te zien hoe, waarmee en wanneer je deze al hebt benut tot op heden.
  • Ik zoom vervolgens in op thema’s als energiegevers en -vreters, burn-out en bore-out, het Peter principe enzovoorts. Ook deze informatie koppel ik aan jouw kerntalentenconstellatie.
  • Er volgt een hoofdstuk met conclusies en aanvullend, persoonlijk advies.
  • Het verslag sluit af met een stuk algemene achtergrond over de methode.

 

Combinatie is key: kerntalenten werken namelijk altijd op elkaar in. Niet alleen jouw sterke kerntalenten, maar ook jouw kleine en halve kerntalenten zijn van groot belang. Kerntalenten kunnen elkaar dan ook versterken, verzwakken of opheffen. Om die reden is het niet mogelijk om een kerntalent apart te bekijken en te interpreteren.

 

*Een cluster betekent enkele bij elkaar horende (of direct op elkaar inspelende) kerntalenten. Je leest in dit hoofdstuk wat de waardes, gecombineerd in het cluster, in essentie, aangeven. Aansluitend wordt de gedetailleerde betekenis per kerntalent, in het desbetreffende cluster, gegeven. Er volgt een toelichting hoe de kerntalenten, gecombineerd in het cluster, elkaar beïnvloeden. Als laatste volgt een overzicht van combinaties en koppelingen met (componenten van) kerntalenten buiten het cluster.

 

Wat zeggen anderen over het verslag?

‘Ik heb zojuist het rapport gelezen en ik vind het ‘mindblowing’.’

‘Wat een uitgebreid rapport! Hier kan ik mee aan de slag.’

‘Ik ga het lezen en herlezen en herlezen. Ik ben er zo blij mee!’

‘Het rapport bevestigt het gevoel van het gesprek; je hebt mij gezien.’

 

Wil je meer informatie of eens bespreken of een kerntalentenanalyse jou ook richting, balans en meer energie kan bieden rondom (keuzes op het gebied van) werk en persoonlijke zaken?


Bel of mail mij! Ik geef je graag vrijblijvend meer informatie en denk sowieso graag met je mee.

unsplash